شهید ابراهیم جمالی

بسم رب شهدا و صدیقین

 زندگینامه پاسدار شهید ابراهیم جمالی دهناشی

 پاسدار شهید ابراهیم جمالی در سال ۱۳۴۱ در شهر امیدیه در یک خانواده متوسط و مذهبی به دنیا آمد. او از همان آوان کودکی به ورزش علاقه وافری نشان می‌داد؛ لذا در کنار ساعات کار و درس ساعتی را نیز به ورزش وزنه‌برداری اختصاص می‌داد. تحصیلات خود را تا دوم راهنمایی به پایان رساند و به علت اینکه خانواده‌اش در فقر مالی به سر می‌بردند، تابستان‌ها شروع به کار می‌کرد تا خرج تحصیل خود را در آورد و در کمک به خانواده پشتکار زیادی از خود نشان می‌داد و از آنجا که از کودکی در میان مردم و با آنان بود به خوبی دردهای اجتماعی را حس می‌کرد و به هر وسیله که می‌شد به مردم کمک می‌کرد و همین مسائل زمینه‌ای در او به وجود آورد که تنفر و انزجار خود را نسبت به طبقه سرمایه‌دار پرورش دهد.

 ابراهیم زندگی ساده و بی‌آلایش داشت. وقتی که سینما رکس [آبادان] را آتش زدند به قدری ناراحت بود که تا چندین روز غذا نمیخورد و فکر می‌کرد.

 با زمزمه‌های انقلاب نوار امام و نشریه‌های امام را در خانه پنهان می‌کرد و صبح زود بدون خوردن صبحانه از خانه خارج می‌شد و در تمام برنامه‌های پس از انقلاب شرکت داشت. اعلامیه پخش می‌کرد و در تمام راهپیمایی‌ها شرکت داشت و هر چه از دستش بر می‌آمد، برای انقلاب انجام می‌داد. در درگیری‌ها با دژخیمان رژیم در حمل مجروحین و اجساد کمک می‌کرد و هرچه از دستش ساخته بود انجام می‌داد و با پیروزی انقلاب و تشکیل سپاه پاسداران به عضویت سپاه امیدیه درآمد و مدت‌های زیادی برای مأموریت به نقاط مختلف ایران می‌رفت؛ از جمله مأموریت‌هایش باشت بود؛ که مدت سه ماه در آنجا مشغول خدمت به روستاییان می‌شد.

در مردادماه سال ۵۹ در ماه مبارک رمضان در حالی که زبان روزه بود، به کردستان برای سرکوب ضد انقلاب اعزام شد که به دست حزب دموکرات اسیر گشت و پس از یک سال اسارت در زیر شکنجه‌های ضد انقلاب به شهادت رسید و به آرزوی دیرینه‌ی خود که شهادت بود نائل آمد.

روحش شاد

مختصری از  گذشته زندگی شهید

 شهید قبل از شروع انقلاب با رژیم در ستیز بود و دل‌خوشی از رژیم نداشت و از این نظر زندگی ساده را دوست می داشت. مهمتر اینکه زمانی که ندای امام آمد و توجه به انقلاب فراگیر شد با توجه به سن کمی که شهید داشت در جستجو همرزمان همچون خود بود و به فعالیت افتادند که شبانه جهت پیشبرد انقلاب و آرامش منطقه و جلوگیری از ضد انقلابیون این منطقه برخاستند تا اینکه پس از تشکیل سپاه به جمع پاسداران پیوست.

پدر شهید از روستاییان و عشایر بختیاری است که در سن جوانی در شرکت نفت با حقوق روزانه ۴۰ ریال مشغول بود. در آن زمان شرکت نفت امکانات نداشت و به جای مسکن از چادر استفاده می‌کردند.

مشخصات شهید ابراهیم جمالی

 نام: ابراهیم

نام خانوادگی: جمالی دهناشی

شماره شناسنامه: ۵۰۶

محل تولد امیدیه

صادره از: بهبهان

تاریخ تولّد: ۱۳۴۱

نام پدر: ولی

تاریخ شهادت: ۱/۶/۶۰

مذهب: شیعه جعفری

میزان تحصیلات: دوم راهنمایی

میزان درآمد خانواده: ۳۲۰۰۰ ریال

 یگان اعزام کننده: سپاه پاسداران امیدیه

محل حادثه: بوکان کردستان

آدرس منزل: شهید به مدت اقامت امیدیه لین B-9 پلاک ۱۰۷۴ اقامت سه سال

آدرس کار و تلفن پدر شهید: گاراژ شرکت نفت – شماره تلفن ۶۲۲۸-۶۳۱۴

 تاریخ و نوع حادثه

 در تاریخ ۱۰/۵/۵۹ سپاهیان برابر دستور امام به کردستان اعزام شدند. طی درگیری که با ضد انقلابیون دموکرات و کومله داشتند، در نوسور مدت چهار ماه طول کشید که به وسیله همرزمانش به خانواده شهید اطلاع دادند که طی درگیری شهید با همرزم دیگری به نام لاری زاده بچه اهواز به وسیله احزاب نامبرده دستگیر شدند. پس از مبارزات زیاد شهید اسیر کومله و دموکرات شد و خبری از آنها در دست نبود و پدر شهید جهت اطلاع فرزندش به دفتر نخست وزیری مراجعه کرده که بتواند اطلاعی از فرزند دلبندش حاصل نماید ولی متاسفانه نتیجه‌ای عایدش نشد.

سرانجام در تاریخ ۱/۶/۶۰ زیر شکنجه به شهادت رسید و ۷/۷/۶۰ به وسیله یکی از همرزمان شهید به نام شهید فرداد کیانی با تلاش فراوان پیکر شهید را به منطقه حمل و در قطعه شهدا تشییع و تدفین شد.

روحش شاد و یادش گرامی‌باد

One thought on “شهید ابراهیم جمالی

  • 08/05/2023 at 08:00
    Permalink

    اللهم الرزقنا توفیق شهادت

    Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *